Karl Hurm

– en tysk naivist

Fra den 23. juni til 16. september 2018 udstiller den tyske kunstner Karl Hurm på Gimsinghoved Kunst- og Kulturcenter

Åbent alle dage kl. 13.00-17.00. Mandag lukket
Entré: kr. 30 (Personlige medlemmer inkl. ledsager gratis)

Karl Hurm er en af Tysklands mest kendte naivister. Han er født i 1930 i Weildorf i det sydlige Tyskland, hvilket man godt kan se afspejlet i hans kunst. Weildorf er ikke kun fødstedet, hvor han er vokset op, det er også der han slog sig ned og hvorfra hans kunstneriske verden stadig udgår.

Allerede som ung fik han lov at komme på kunstskole, hvor han viste sig at være lovende; men som 19-årig i 1949 forlader han uddannelse og vender tilbage til landsbyen sammen med en søster for at hjælpe forældrene ved at drive en oste- og grøntsagshandel, hvor han jævnligt skulle på markedet i Stuttgart for at sælge varer men der blev også tid til byens kunstmuseum og gallerier, hvor han kunne snuse til værker af Rousseau, Gauguin, Klee og måske ikke mindst Chagall, som har sat sine tydelige inspirationsspor i Hurms egen billedverden – et eksempel kunne være “Kuh mit Decke” fra 2000, hvor koen nok er kæmpestor, men også let og næsten transparant.

Hurm fortsætter med handelslivet frem til 1970, hvor butikken må lukkes pga sygdom. I alle årene har maleriet været fritidsbeskæftigelse, men nu bliver det helt centralt både som kunstnerisk drift og som levevej. Det kunstneriske gennembrud kommer allerede i 1972, hvor han vinde en pris, og efterfølgende bliver det til udstillinger mange steder i Tyskland samtidig med, at han og konen rejser rundt i Europa for at se på kunst som inspiration bl.a. til London, hvor han møder Henry Moore og bliver betaget af hans skulpturarbejde.

Karl Hurms maleriske univers handler om det nære landskab samt de små byer han er rundet af. Det er et landskab, hvor udviklingen går lidt langsomt og det smitter af på menneskene, der synes at have bedre tid end det forjagede storbymenneske.

Dyrene spiller en central rolle – der er masser af heste og køer malet i den karakteristiske Chagall inspireret måde ud på markerne eller ved at være trækdyr. Nogle gange lader han dyrene næten drukne i engens saftig grønne farve, andre gange er det de mere dystre jordfarver, der stemmer billedets tone i mol.

Menneskene er der også; men de er små i forhold til den større natur med skove, bjerge, floder og enge. Tit er der en rødhårdet kvinde med. Hun er hilsen till Anni hans livsledsager. At man er i Sydtyskland, der jo overvejende er katolsk, ses i Hurms billeder ved de mange kors eller små mindealtre, der finde overalt i landskabet og som derfor også er med i malerierne.

Karl Hurm er naivist; men han er også humorist. Han har blik for vores mange små sær- og svagheder, som han kærligt indlægger i sine motiver. Han er heller ikke bange for at lade udviklingen med dens elmaster og fabrikstårne blande sig med den landlige idyl, der også kan være barsk f.eks. om vinteren.

Karl Hurm er et interessant kunstnerisk bekendskab ikke mindst, hvis man interesserer sig for den naivistiske scene i Danmark, der er fyldt af solskin, glæde, kolonihaver og vejende flag. Hurms verden på en måde meget mere realistisk end man ellers ser hos navisterne, men hans stærke, skiftende, farver og hans chagallske lethed i motivernes skildring, giver han malerier en helt særlig karakter, der rækker ud over det lette anstrøg, inkluderer det mere alvorlige og skildrer livet som en cyklus, der alligevel ikke gentager sig selv. Karl Hurm er derfor et helt særligt bekendtskab, som man kan nyde i Struer på Gimsinghoved.

   

 Gerd Hurm (søn af Karl Hurm) taler ved ferniseringen fredag den 22. juni 2018.